Thursday, April 21, 2011

Beliau Bukan Muallaf

Menunggu kehadiran menggantikan takhta pimpinan bekas puan pengarah, Pn. Hjh. Asmah binti Yahya suatu yang mendebarkan. Siapa dia, dari mana asalnya, bagaimana corak pemikirannya dan cara kerjanya buat seluruh warga IPG KRM tertanya-tanya. Bukan apa, pengarah ibarat Naib Canselor, Pengetua, Guru Besar, ayah dan ketua bagi sebuah organisasi.

Saya tertarik dengan pemikirannya yang terbuka, amat open minded dalam mendepani tiap masalah. Menggunakan analogi bayang-bayang malah mendepani sendiri ’matahari’ agar bisa terus menerangi masa depan tiap insan.

Tiba-tiba, lahir pengakuan darinya. Mungkin kerana mendengar ramai yang bertanyakan perihalnya. “Saya merupakan seorang berbangsa melayu, dan nama ayah saya bukanlah menunjukkan saya ini muallaf.”

Sungguh, sebelum beliau membuat pernyataan tersebut, saya begitu terkesima, ucapannya didahului dengan salam dan selawat ke atas junjungan dengan penuh fasih. Dari rupa dan loghatnya yang seperti kelihatan kaum cina membuatkan saya begitu kagum. Lantas dalam hati saya berkata, biarlah dari bangsa apa pun beliau, yang pasti saya dan beliau seaqidah. Alhamdulillah.

Selamat Datang dan Selamat Kembali buat Tn. Hj. Musa bin Abdullah.

1 comment: