Saturday, June 11, 2016

TIPS KEKAL SIHAT SEPANJANG BERPUASA

BEST LA RASA PUASA TAHUN NI
===========================



Tau tak kenapa saya cakap camni?
Bukan bermakna puasa tahun lepas tak best, tapi tahun ni sangat lain rasanya.
Rasa kenyang lebih lama selepas sahur tu.
Kalau sebelum-sebelum ni, sampai tengahari je dah menggigil-menggigil dan breastfeed anak juga kan...so, banyak sangat kalori yang digunakan kalau bf anak ni...mommies yang bf anak mesti mengerti perasaan saya.
So, terdetik hati nak share...apa yang membuatkan saya dapat bertahan lebih lama.

Saya ambil mighty 3 germs ni waktu sahur...esp, mealshakes dan performance drink.

Seperti yang semua sedia maklum...esp berasaskan protein tumbuhan yang tidak diubahsuai, dan indeks glisemiknya rendah...tau tak...makanan yang berindeks glisemik rendah ni lambat dihadam, jadi membuatkan kita lambat rasa lapar...dan seperti yang disyorkan Kevin Zahri, lebih baik ambil protein lebih berbanding karbohidrat untuk kekal bertenaga dan elak keletihan yang keterlaluan sepanjang berpuasa.

Habis tu, apa pula fungsi mealshakes? Mealshakes ni bantu melengkapkan keperluan nutrisi sepanjang puasa dan bantu elak sembelit.
Kita bila berpuasa nak pastikan semya keperluan khasiat makanan diambil agak sukar bukan? Tu yang kadangkala boleh sebabkan sembelit. Jadi, saya gantikan dengan mealshakes...alhamdulillah, setakat 5 hari berpuasa ni tak pernah lagi sembelit dan harapnya berterusan hingga hari terakhir.

Performance drink pula biasa yang ambil mereka yang banyak gunakan tenaga untuk lakukan aktiviti seharian. Contohnya ahli sukan, pekerja buruh, mereka yang banyak lakukan pergerakan seperti turun naik tangga dan lift, doktor yang sentiasa menerima pesakit untuk dirawat, jururawat dan ramai lagi. Fungsi performance drink ni untuk kurangkan kehilangan air daripada badan. Jadi, anda bayangkan kalau kita ambil performance drink ketika sahur, insyaallah badan kita kurang rasa letih. Jika diambil sewaktu berbuka pula, insyaallah dapat menunaikan solat terawih dengan baik tanpa rasa keletihan. Sudah tentu ini yang kita inginkan bukan? Ingin beribadah dengan baik ramadan ini.

Jangan salah faham ye, saya tidak kata takkan rasa lapar dan dahaga jika ambil ketiga-tiganya...sebab puasa ni sendiri mendidik diri kita untuk merasa lapar dan dahaga supaya turut merasai kesusahan mereka yang tidak dapat makan dan minum.

Cumanya, mereka yang menyusukan anak seperti saya, yang bekerja di pejabat, surirumah yang sibuk menguruskan rumah dan keperluan anak-anak, masih boleh meneruskan rutin harian seperti biasa tanpa perlu mengeluh keletihan, lapar dan dahaga.

Siapa nak macam saya?
Boleh sapa saya untuk tahu lebih lanjut. Saya sedia membantu anda yang memerlukan.

MIGHTY 3 GERMS (ESP + MEALSHAKES + PERFORMANCE DRINK)
Gabungan terbaik untuk kekal bertenaga sepanjang Ramadan.

Zaiton Muhaimin,
Founder of Sihat Circle
Shaklee Independent Distributor.
No ID : 1178012

No comments: