Thursday, August 1, 2013

Istikharah Cinta

Shafiqah berjalan ke arah meja sambil mencapai beg kuliahnya.

"Kau nak ke mana iqa?"

"Aku nak ke library, cari bahan untuk tesis. Tadi aku jumpa supervisor. Dia kata aku kena tambah sikit lagi sumber bahan bercetak."

"Oh...okay. Err...jangan balik lewat sangat tau."

"Okay. Eh Fifi, kau keluar makan tak petang ni? Nak kirim?"

"Erm...takpelah, aku kurang selera."

Shafiqah mendekati sahabatnya itu. "Kau kenapa Fifi?"

"Tak ada apa."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Satu demi satu buku mengenai Neurolinguistic Programming diselak Shafiqah di rak buku library.

Kenapa dengan Fifi? Masalah apa yang sedang dihadapinya? Ditanya tak berjawab. Fifi tak semacam dahulu, ceria, ramah, ada sahaja isu-isu semasa yang cuba dikongsikan dengan kami. Tadi, sepatah aku tanya, sepatah dia jawab. Makan pun tak lalu. Muka dia nampak cengkung. Masalah family ke? Kenapa dengan Fifi sebenarnya? Tak boleh jadi ni, dah la kat hostel tu dia seorang diri.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Assalamualaikum."

"Walaalaikumussalam. Eh, iqa. Cepat kau balik?" cepat-cepat Fifi menyembunyikan buku yang sedang dibacanya di bawah bantal.

"Yup. Aku dah jumpa bahan yang aku nak cari tu."

Shafiqah mendekati Fifi.

"Boleh aku tanya kau sesuatu?"

"Ye, tanya je la. Kau ni, pelik pulak aku. Nak tanya pun kena minta izin."

"Tak. Aku tak pelik. Kau tu yang pelik Fifi. Kau ada masalah ke?"

"Kenapa kau tanya macam tu? Aku okey je la."

"Kau jangan nak sembunyi-sembunyi dari aku la. Aku kenal kau bukan sehari dua tau. Kau buat muka ke, kau tak cukup duit ke, kau ada masalah kesihatan ke, kitorang serumah dapat nampak perubahan tu. Tapi kali ni, kau lain sangat."

"Ish, tak ada apa la. Dah la aku haus nak minum."

Fifi berlalu meninggalkan Shafiqah yang terpinga-pinga di bilik seorang diri. Seketika kemudian, Fifi hilang dari pandangan Shafiqah.

Di bilik, Shafiqah cuba mengambil buku yang disembunyikan oleh Fifi tadi. Mungkin Fifi terlupa bahawa Shafiqah perasan akan perbuatannya.

"Istikharah Cinta? Dilamun cinta ke kawan aku ni? Seingat aku dia ni hati kering."

++++++++ bersambung ++++++++






No comments: