Sunday, January 15, 2017

ANAK PERTAMA SUSAH MAINTAIN HB 11 KE ATAS, ANAK KEDUA MUDAHNYA CAPAI 11.

Alhamdulillah, hati mana yang tak gembira bila disahkan mengandung.

Namun, yang menjadi igauan kebanyakan wanita hamil adalah bacaan haemoglobin (HB).

Dalam 1 sel darah kita ada beribu² lemon hb. Hb inilah yang membantu angkut oksigen ke seluruh badan.

Kenapa nurse dan doktor amat tekankan tentang bacaan hb ni?

Bila hb rendah bermakna jumlah hb dalam darah tadi rendah.

Kesannya, oksigen tidak dihantar secara efisyen ke seluruh badan termasuklah otak.

Apa terjadi bila bacaan hb rendah?
πŸ™€ Anda mudah pitam sewaktu hamil
πŸ™€ Menyebabkan kelahiran pramatang
πŸ™€ Mudah keguguran
πŸ™€ Kelahiran bayi kurang dari 2.5 kg

Bermacam² tips dah dilakukan untuk maintain hb ni.
πŸ‘‰ Makan kerang
πŸ‘‰ Makan sayuran hijau
πŸ‘‰ Elakkan kaffein
πŸ‘‰ Makan tembikai

Hampir putus asa saya untuk capai bacaan hb sekurangnya 11. Tips² di atas dah dibuat, keputusannya tetap mengecewakan. 😞 Sehingga satu tahap doktor mengesahkan saya anemia 😒. Saya berjaya capai bacaan 11.1 beberapa hari sebelum melahirkan rashid.



Sebenarnya, langkah yang terbaik untuk maintain bacaan hb adalah dengan banyakkan darah merah.

Alhamdulillah untuk yang kedua ni, setakat sekarang bacaan hb saya tak pernah bawah 11 lagi. Satu kejayaan buat saya yang ada history anemia. πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ Gembira bukan kepalang.




TIPS MAINTAIN HB SEWAKTU HAMIL
🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊🍊

First thing first kena faham bahawa bila anda hamil, ada 1 lagi nyawa yang memerlukan oksigen yang mencukupi untuk tumbesaran dan perkembangannya.

Bila oksigen cukup, insyaallah cukup sifatnya dan sempurna zahirnya.

Perlu difahami bahawa bacaan hb ni berkaitan dengan kepekatan darah. Darah yang terlalu cair menyebabkan bacaan hb rendah.

Sebagai contoh, sekiranya sifat bayi sempurna, tetapi jika darah terlalu cair ia akan melambatkan proses pembentukan otak bayi. Kesannya bila anak meningkat usia dan fungsi otaknya kurang.

Tips untuk maintain hb :
1. Pastikan pengambilan zat besi juga asid folik mencukupi.
2. Multivitamin yang mengandungi zat besi tidak digalakkan diambil bersama produk tenusu kerana boleh mengurangkan penyerapannya.
3. Hb akan bertambah 1g/dL sekiranya kita mengambil vitamin selama 10-14 hari secara konsisten.
4. Multivitamin yang mengandungi zat besi jika diambil bersama Vit C akan mengoptimumkan penyerapannya. Jadi, ianya cepat dan menjimatkan!

Saya mengambil jalan short cut dengan mengambil ketiga² produk ni kerana ianya lengkap dengan zat besi, asid folik dan vit c.



Jika saya tidak mengandung saya mengambil ketiga² hanya sebiji setiap hari.

Tetapi bagi memastikan bacaan hb saya di paras 11 dan ke atas, saya mengambil vita lea sebanyak 2 biji sehari.

Alhamdulillah, saya gembira dengan resultnya. Kini, setiap kali perlu buat check up tidak perlu risau lagi.

Saya yang suka menulis,
🌹Zaiton Muhaimin
013-602 8873

#tipsmaintainhb
#elakhblow
#tipshamil

No comments: