Sunday, March 3, 2013

Nota #2 : Seminar Baitul Muslim 2.0



PENGURUSAN JIWA....oleh Ustaz Mohamad Ridhauddin Mohd Saleh

  • Lelaki dan wanita berbeza kerana struktur dan fungsi otak yang berbeza.
  • Penceraian berlaku bilamana nakhoda tidak tahu ke mana nak bawa perkahwinan itu. Jadi, matlamat haruslah sama.
  • Wanita perlu memberi, lelaki juga perlu memberi. Means – wanita perlu beri ketaatan sepenuhnya kepada suami. Lelaki perlu beri syurga kepada isteri. Redha ada pada hati. Isteri perlu beri ketaatan sepenuhnya pada suami agar suami redha (saling berkaitan).
  • Syurga isteri ada pada suami, neraka suami ada pada isteri. Syurga dan taat hanya boleh diberikan dengan HATI. Mentaati dengan hati, mentaati dengan aqal adalah dua perkara yang berbeza. Isteri yang taat kepada suami tanpa hati, suami boleh rasa.
Bagaimana mengurus hati?

Mintalah fatwa dari hatimu,
“Kebajikan itu adalah perkara yang diri dan hati merasa tenteram terhadapnya, dan dosa itu ialah suatu perkara yang bergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu.”
(Hadis riwayat Ahmad)


Hati dan fitrah

  • Masalah kita ialah apabila kita dilanda masalah, sempit dengan dunia, kita tak nak mencari Tuhan (tak nak buka hati untuk Tuhan). Analoginya seperti menuang air ke dalam gelas yang terbalik. Tetapi, cuba tuang air ke dalam gelas yang berkedudukan betul, cantik je air tu mengalir ke dalam gelas.
  • Bila nak ketenangan carilah Tuhan, ketenangannya bukan kepalang.
  • Jangan sulami perhubungan dengan maksiat, ketenangan akan hilang. Analogi perhubungan yang disulami dengan maksiat ibarat meminum air mineral yang dicampur dengan ribena, tak sedap di tekak. Manis tidak cukup, masam pun tak cukup-rasa tak kena. Nikmatnya bersabar untuk mencari jodoh.

Cara mengurus hati
  1. Jadi orang soleh/solehah
  2. Jadi orang soleh/solehah
  3. Jadi orang soleh/solehah
  4. Jangan guna aqal untuk mencari, tetapi gunalah hati untuk berfatwa
  5. Buat perjanjian kesetiaan
  6. Jangan mulakan langkah syaitan
  • Ingin merisik dan sebagainya jangan minta fatwa dari aqal, tetapi mintalah fatwa dari hati. Hati yang ada Allah takut nak buat perkara maksiat. Waktu tunang, jangan call, mesej, emel yang tak berapa perlu/penting. Hanya perlu buat janji persetiaan. Jika dia setia, alhamdulillah. Sebaliknya jika tidak setia, bersyukurlah kerana anda tidak bersama dengan orang yang tidak setia.
  • Wanita punyai kuasa yang sangat dominan dan jangan buka pintunya.
  • “Kita mesti bercanggah dengan nature untuk ikut agama” – as known as mujahadah. Perempuan majoriti suka bercakap. Mengambil contoh Saidatina Khadijah yang dapat melawan nature untuk tidak banyak bertanya right after Rasulullah balik dengan perasaan gelisah setelah menerima wahyu.
  • Apa yang Khadijah buat, dia tidak banyak bertanya apabila melihat kegelisahan Rasulullah, sebaliknya hanya menenangkan baginda dengan menyelimuti baginda. Setelah tenang, barulah ditanya perkara yang telah berlaku kepada baginda. 
Urus perbezaan lelaki dan wanita
  • Mulut lelaki di hati, hati wanita di mulut
  • Cara bertanya menentukan cara jawapan. Fikir dahulu sebelum bertanya. Bilamana suami dan isteri ingin menegur perlu ada sense of touch.
  • Mengambil ibrah sirah nabawiyah. Bilamana manusia dinilai sikap/perangai masa silamnya, Saidina Umarlah yang dianggap paling teruk, tetapi segalanya dimurnikan semula kerana berlakunya perubahan dalam dirinya. At last, manusia boleh berubah kerana agama. 
bersambung +++
_______________________________________________________________________________________

"Jika bukan kita yang mendidik ummah mengenai pengurusan hati, jiwa dan cinta, takkanlah nak tunggu silibus barat memberikan pendapat?"

*Feel free to click share, let's us spread the goods..(^_^)

No comments: