Thursday, March 8, 2012

[Repost] : "Ya, saya sudah bertunang"

Bismillahirrahmanirrahim.

"Tugas dakwah itu bukan tugas ustaz ustazah sahaja."

Pernah saya mendengar bual bicara di Ikim mengatakan bahawa hidup di akhir zaman ini memerlukan jiwa yang kental dan jatidiri yang padu. Jadilah apa sahaja, bekerjayalah apa sahaja. Asalkan iman sentiasa diperelok, direfresh insyaAllah tiada korupsi, tiada shubhah. Segalanya berkat dan tenang berlandas syariatNya. Berbicara mengenai syariat, “Saya tak tahu la benda-benda syariat ni, hukum hakam ni. Berat”…Bukankah kita dahulunya tak tahu ABC, 123, apa itu algebra..trigonometri…fotosintesis..Usah hanya memandang ilmu-ilmu dunia, fardhu ain lebih-lebih lagi anda patut ambil tahu.

Anak-anak seawal 5 tahun kini sudah memiliki laman sosial facebook, tahu apa game zombie, dota, farmville, download sendiri video-video dari youtube, berchatting dan bermacam lagi hiburan yang boleh dicari. Tidak seperti kanak-kanak zaman 80an, 90an dahulu…balik sekolah, letak beg, tukar baju main jadi canggung, ketinting, sorok-sorok dan pelbagai jenis outdoor games di sekitar kampung. Sebab itulah, kanak-kanak sekarang semakin maju mindanya, semakin kurang ilmunya lantaran segalanya yang bersifat cepat dan segera. Ayam membesar secara segera, 40 hari dah boleh dimakan, tak perlu tunggu sehingga setahun. Pasif sahaja tunggu disembelih. Sebab itulah orang-orang sekarang umur lingkungan 30-40 tahun dah terkena penyakit-penyakit moden lantaran mengabaikan kesihatan jasadiah.


Hakikat, inilah dunia. Jangan pertikai kenapa, kerana inilah aturanNya. Sentuh masalah sosial. Ya Allah, duduk bersantai di rumah pun rasa tak senang, silap-silap haribulan Pak Cik P sesuka hati bertandang di rumah, bukan nak membawa berita gembira, tapi Pak Cik perompak, penyamun, penagih dan seumpamanya meminta belas kasihan untuk mengambil barang yang bukan kepunyaan. Tidak terlintaskah Pak Cik P jika perbuatan buruknya bakal menimpa keluarga mereka sendiri. Ataupun Malaysia ni dah tak ada kerja kosong?

Bulan November dan Disember ni, saya ternanti-nanti statistik terbaru bilangan anak luar nikah. Bukan suka-suka saya mengira, tapi hasil penzinaan 'insan-insan terbabit' pada Februari yang lalu. Di akhbar Berita Harian hari ini (2 November 2010) saja, “Seorang lelaki tak tergamak nak buang bayi rakannya lalu dihantar ke sebuah hospital.” Adoyai, dah macam ternak ikan belanak je…suka-suka nak buang. Siap kirim kat kawan. Ya, inilah dunia. Tanda-tanda kiamat. Jika 20 tahun dahulu, kes ini agak terpencil, sekarang dah macam 50 % bahan utama paparan berita selain berita artis kawin cerai dan mangsa bunuh. Pendapat peribadi saya, mungkin kerana ditolak segala hukum hakam dari Al-Quran, itu yang dunia 'mengamuk'.


Meneliti isu-isu ini, saya mula terfikir mungkin saya berada dalam zon selesa, tidak terdedah dengan dunia bahaya. Tapi, selesakah saya jika memikirkan nasib bakal anak-anak murid saya nanti. Mereka zero, amat lembut dan rapuh jiwa mereka jika seawal usia 3-12 tahun hanya disogokkan dengan games, ilmu-ilmu linguistik, saintifik dan logikal tanpa mengambil kira pengisian rohaninya. Anak-anak lebih terror berbahasa Inggeris dan jahil mengenai tulisan jawi dan muqaddam. Subhanallah, kasihan saya melihat mereka. Umur sebegitu seharusnya diwajibkan untuk diisi dengan ilmu mengenal Pencipta alam, Allah SWT, mengenal hakikat dosa pahala, perkara baik buruk. Jika waktu itu perkara-perkara asas mengenai Islam settle, insyaAllah jatidiri mereka akan bertambah kuat meningkat remaja kelak. Kefahaman dan pengamalan menjadi objektif mereka dalam menuntut ilmu, bukan hanya bermatlamat A dalam peperiksaan. Tetapi, akan dipraktikkan sepanjang hayat kehidupan seorang hamba dengan cemerlang malah mungkin A+. Jika jelas hakikat dan tujuan penghidupan kita, maka dunia bukanlah tujuan utama kita, tetapi Allah itu sentiasa menjadi tujuan kita.

Meskipun perit dan payah untuk melakukan, demi mencapai redha Allah…saya genggam amanah ini kerana telah berjanji denganNya suatu ketika dahulu di alam rahim…untuk menjadi khalifah di dunia tatkala gunung ganang tidak menyanggupi amanah yang berat ini. Lantas, Allah mengatakan bahawa sesungguhnya Dia lebih mengetahui.

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"
(A1-Imran 104)

Akhir kalam, atas segala persoalan, ya benar saya sudah bertunang dengan SEBUAH KEMATIAN. Saya mahukan seluruh penghidupan dan jalan hidup saya dengan jalan yang diredhaiNya agar saya bisa 'bernikah' dengan aman di alam sana. Maaf atas segala kekurangan dan kesilapan saya. Bantulah saya untuk menjadi lebih baik dan istiqamah melakukan ketaatan serta meninggalkan laranganNya kerana saya yakini Islam takkan tertegak tanpa tertegaknya Islam dalam diri seorang muslim. Wallahualam.

2 comments:

Hana said...

tegakkan islam di dalam dirimu, nescaya tertegaklah islam di sekelilingmu...

memang kita bukan ustaz/ah, tetapi peranan sebagai daie itu tidak mengira pangkat ustaz/ah. moga kita sama2 terus thabat dalam membina diri & ummah sebelum kita dapat mencapai sebuah daulah islamiyyah :)

ZAITON MUHAIMIN said...

Syukran ana, semoga kita terus istiqamah. biar lambat asal selamat :)