Tuesday, March 15, 2011

Selangkah Pertama Proses Lebih Baik

Remaja dilihat merupakan golongan majoriti yang sering menghadapi krisis identiti. Pada lingkungan umur inilah dikatakan mereka dalam langkah untuk memilih identiti yang ingin mereka bawa. Bermulanya episod ini, akan menentukan 30 hingga 40 tahun akan datang kehidupan mereka. Baik atau buruknya episod penghidupan mereka bermula pada usia remaja.
Remaja juga sinonim dengan golongan pelajar sekolah, pelajar IPT dan pekerja. Setiap golongan ini mempunyai cara tersendiri bagaimana untuk memulakan proses ke arah lebih baik. Saya lebih suka menerangkannya secara general agar pembaca boleh menilai sendiri berdasarkan tahap umur masing-masing.
Mengapa dikatakan manusia itu perlu bersikap lebih baik? Tuntutan daripada ALLAH SWT sendiri yang mana lebih memandang kepada sikap yang lebih baik, “Allah melihat siapa yang lebih bertaqwa dikalangan kamu.” Taqwa itu mencakupi memilih keadaan yang terbaik di kalangan yang terbaik. Sebagai contoh, setiap manusia beribadah, tetapi Allah memandang mereka yang lebih taqwa dalam ibadahnya.
Dari angle yang lain, proses ke arah lebih baik juga dapat diperhatikan dalam masyarakat Jepun yang mana konsep KAIZEN yang sering dilaungkan. KAI bermaksud change. ZEN pula bermaksud become good. Dalam apa-apa jua tindakan, mereka amat menitikberatkan ke arah perubahan yang lebih baik. Maka, tidak hairanlah mengapa mereka terkehadapan dalam bidang teknologi di mata dunia.
Persoalan utama dalam proses selangkah lebih baik ini, MATLAMAT menjadi fokus dalam memulakan segalanya. Apabila matlamat sudah jelas, prasyarat-prasyaratnya menjadi pemurni dalam setiap matlamat supaya mudah dilaksanakan. Sebagai contoh, matlamat pelajar masa kini, matlamat ingin mencapai 8A dalam PMR. Prasyaratnya dengan melakukan ulangkaji, mendampingi guru, membuat latih tubi serta menjawab soalan-soalan peperiksaan yang lalu. Maka itu, prasyarat itu menjadi tonggak atas kejelasan setiap matlamat. Matlamat tanpa prasyarat ibarat pensel tanpa coretan di atas kertas. Pensel hanya tinggal hiasan tanpa hasilnya.
Selangkah pertama proses lebih baik, usah ditunggu ilmu memenuhi dada, diri cukup complete dan sebagainya. Just get going. Hadith Qudsi daripada Rasulullah SAW : "Jika kamu datang kepadaku secara berjalan, nescaya aku datang kepadamu secara berlari. Jika kamu datang kepadaku selangkah, aku akan datang menghampirimu seribu langkah." Jadi, usah meragui akan setiap kebaikan yang ingin dilakukan. Lakukan saja! Walaubagaimanapun proses lebih baik yang ingin kita lakukan, walau setinggi manapun gred yang ingin kita capai, usah dilupakan bahawa ada kehidupan yang lebih kekal untuk kita diami. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Semoga ceria selalu. (^_^)
EDITED FROM SLOT REMAJA @ IKIM.FM.
15 Mac 2011, SELASA, 10.00 PM.

No comments: